inloggen
ALGEMENE VOORWAARDEN
 
Algemene leverings,- uitvoerings,- en betalingsvoorwaarden van toepassing op de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en administratiekantoor Ronald Reken B.V., hierna te noemen opdrachtnemer.
 
Algemeen
Artikel 1
 
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing zodra de opdrachtgever de ondersteuning van de opdrachtnemer heeft gevraagd. Alle bepalingen van deze voorwaarden zijn tussen beide partijen van kracht voor zover hier niet schriftelijk van is afgeweken.
 
2. De volgende begrippen worden verstaan onder de voorwaarden:
 
De opdrachtnemer: Administratiekantoor Ronald Reken B.V. gevestigd aan Elzenkade 4, 1161 VK te Zwanenburg ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 92326897
 
De opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de ondersteuning vraagt van de opdrachtgever.
 
Onder opdracht wordt verstaan de in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden, al dan niet conform een opdrachtovereenkomst, die door opdrachtnemer verricht dienen te worden en de voorwaarden waaronder dit dient te geschieden.
 
Strekking
Artikel 2
 
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij de opdrachtnemer in zijn aanbiedingen en/of opdrachtovereenkomsten aan de opdrachtgever uitdrukkelijk anders heeft gemeld.
 
2. De werkzaamheden van de opdrachtnemer betreffen het voeren van een complete financiële,- en salarisadministratie van de opdrachtgever. Het opstellen van jaarstukken, het uitvoeren van belastingaangiften en de eventuele vervolgen hierop. Het geven van advies inzake vraagstukken van financiële, fiscale en bedrijfskundige aard. Alle handelingen en verrichtingen die – gelet op de rechtsverhouding en de daaruit voortvloeiende opdracht – van dienst kunnen zijn in verband met de hierboven genoemde werkzaamheden.
 
3. De opdrachtgever met wie eenmaal op de onderhavige voorwaarden werd gecontracteerd, wordt geacht stilzwijgend akkoord te zijn gegaan met de toepasselijkheid van deze voorwaarden op later met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten.
 
Artikel 3
 
De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de opdrachtnemer de opdracht heeft aanvaard. De in voorgaande zin opgenomen regel geldt eveneens voor wijzigingen in opdrachten. Indien het belang van de opdrachtgever onmiddellijk geheel of gedeeltelijke levering door de opdrachtnemer vereist, dan wel indien de opdrachtgever uitdrukkelijk onmiddellijke levering heeft verzocht, wordt de overeenkomst geacht tot stand te zijn gekomen doordat door de opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk feitelijk tot levering aan de opdrachtgever is overgegaan.
 
Verplichtingen opdrachtnemer
Artikel 4
 
1. De opdrachtnemer is gehouden de belangen van zijn opdrachtgever naar beste weten en kunnen te behartigen, een en ander voor zover zulks, gelet op de rechtsverhouding en de daaruit voortvloeiende opdrachten, mogelijk en wenselijk is.
 
 
2. De wijze waarop de administratie wordt gevoerd en de overige werkzaamheden worden verricht dient, met inachtneming van eventueel daarop toepasselijke wettelijke bepalingen, te voldoen aan de eisen die voortvloeien uit verplichtingen en verantwoordelijkheden van de opdrachtgever.
 
3. Indien de werkzaamheden er toe strekken een bepaald (financieel) eindresultaat te bewerkstelligen, wordt niet gegarandeerd dat het beoogde eindresultaat werkelijk wordt bereikt.
 
Vertrouwelijk
Artikel 5
 
De opdrachtnemer verplicht zich om alle gegevens en stukken, die betrekking hebben op de opdracht, vertrouwelijk te behandelen.
 
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Artikel 6
 
De opdrachtnemer verricht de werkzaamheden uit hoofde van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming. De privacyverklaring AVG van de opdrachtnemer wordt aan de opdrachtgever verstrekt. De opdrachtgever ontvangt een toestemmingsformulier gegevenswerking ter ondertekening.
 
Samenwerking met derden
Artikel 7
 
1. De opdrachtnemer kan bij de uitvoering van zijn opdracht, niet tot zijn eigen onderneming behorende deskundigen inschakelen, nadat de noodzaak en/of wenselijkheid daarvan in overleg met de opdrachtgever is vastgesteld.
 
2. De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden, die door derden, waaronder de onder artikel 7a genoemde deskundigen, worden verricht.
 
3. Inschakeling van onder artikel 7a genoemde deskundigen geschiedt tegen het door deze deskundige afgegeven uurtarief en voor rekening van de opdrachtgever.
 
 
Tekortkomingen van de opdrachtnemer
Artikel 8
 
1. De opdrachtnemer is tegenover de opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade die deze zelf lijdt als rechtstreeks gevolg van tekortkomingen van de opdrachtnemer of van personen in zijn dienst die bij de vervulling van de opdracht zijn begaan, indien en voor zover deze tekortkomingen onder normale omstandigheden bij normale vakkennis en met inachtneming van normale oplettendheid en wijze van uitoefening van het vak vermeden hadden kunnen worden, één en ander behoudens de hierna omschreven nadere beperkingen.
 
2. De opdrachtnemer is verplicht om de hierboven bedoelde tekortkomingen op een zo kort mogelijke termijn te herstellen, wanneer en voor zover met het herstellen geen hogere kosten zijn gemoeid dan in rekening zijn gebracht voor de betreffende werkzaamheden. Indien de kosten hoger zijn, dan is de opdrachtnemer slechts verplicht de herstelwerkzaamheden uit te voeren, indien de opdrachtgever zich voorafgaand schriftelijk bereid verklaart de extra kosten voor zijn rekening te nemen.
 
3. Elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer vervalt uiterlijk 60 maanden (5 jaar) nadat de fiscale aangiftes van de betreffende boekjaren zijn ingediend, te vermeerderen met het termijn waarvoor uitstel is verleend.
 
4. Elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer vervalt indien de opdrachtgever bij een eventuele belastingcontrole over het betreffende tijdvak de opdrachtnemer niet in de gelegenheid heeft gesteld hierbij aanwezig te zijn. Tevens in het geval de opdrachtgever de opdrachtnemer niet in de gelegenheid heeft gesteld de betreffende tekortkoming te herstellen en in het geval verdere werkzaamheden naar aanleiding van en in verband met die tekortkoming hebben plaatsgevonden zonder dat de opdrachtgever de opdrachtnemer daarbij betrokken heeft.
 
5. De opdrachtgever dient de in dit artikel genoemde tekortkoming te melden binnen één maand nadat hij/zij hiervan op de hoogte is gekomen, dan wel redelijkerwijs had moeten zijn. Bij gebreke hiervan is iedere aansprakelijkheid van de opdrachtnemer uitgesloten.
Aansprakelijkheid is in ieder geval en ten aller tijde uitgesloten behoudens en voor zover de door de opdrachtnemer afgesloten beroepsaansprakelijkheid recht heeft op een uitkering.
 
Beëindiging/ontbinding/opschorting opdracht
Artikel 9
 
1. Beide partijen kunnen ten aller tijde een gegeven opdracht beëindigen.
 
2. Bij beëindiging van een opdracht wordt tussen het tijdstip van mededeling van deze beëindiging en het tijdstip waarop deze beëindiging van kracht wordt in beginsel een zodanige periode in acht genomen, dat de opdrachtnemer de onderhanden werkzaamheden
c.q. de administratie in een zodanige staat kan brengen, dat overdracht ervan aan de opdrachtgever c.q. een door de opdrachtgever aan te wijzen derde, zonder schade voor de voortgang van die werkzaamheden, op aanvaardbare wijze uitvoerbaar is, met inachtneming van het in artikel 9 van deze voorwaarden bepaalde.
 
3. Bij opzegging van een gegeven opdracht, waarbij een vaste prijs is overeengekomen die in termijnen (per maand of per kwartaal) wordt gefactureerd, dan vervalt de financiële verplichting van opdrachtgever na betaling van het deeltermijn welke overeenkomt met de maand van opzegging en de afsluiting van de werkzaamheden.
 
4. De aan de opdrachtnemer gegeven opdracht vervalt niet door het overlijden van de opdrachtgever; diens rechten en verplichtingen gaan over op zijn rechtsopvolger.
 
Artikel 10
 
Indien de positie van de opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, is de opdrachtnemer ten aller tijde bevoegd om:
 
1. Vooruitbetaling, dan wel zekerheidsstelling van de opdrachtgever te vragen alvorens de opdrachtnemer start met de levering van zijn werkzaamheden;
 
2. Levering van de diensten op te schorten wanneer er achterstanden ontstaan in betalingen van gefactureerde (deel) termijnen;
 
3. De betreffende opdrachtovereenkomst geheel of zover niet uitgevoerd gedeeltelijk ontbonden te achten, door verzending aan de opdrachtgever van een schriftelijke kennisgeving aan de opdrachtgever, zonder dat de rechterlijke tussenkomst noodzakelijk is, een en ander onverminderd de aan de opdrachtnemer toekomende rechten tot schadevergoeding wegens ontbinding;
 
4. Indien de opdrachtnemer gebruik maakt van haar rechten als omschreven in dit artikel, dan is de opdrachtnemer jegens de opdrachtgever nimmer aansprakelijk voor de daaruit eventueel ontstane schade, zowel direct als indirect.
 
Aanlevering, levertijd en levering.
Artikel 11
 
1. Behoudens de opdracht(overeenkomst) tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer geschiedt de aanlevering van en/of de digitale toegang tot de benodigde administratie, stukken en bescheiden door of namens de opdrachtgever aan de opdrachtnemer op een door de opdrachtnemer te bepalen tijdstip
 
2. De levering van de opdrachtwerkzaamheden van de opdrachtnemer aan de opdrachtgever wordt door de opdrachtnemer in een nader te bepalen vorm, aantal en tijdsbestek vastgesteld.
 
3. Indien de opdrachtgever om hem/haar motiverende redenen hiervan wenst af te wijken is de opdrachtnemer gerechtigd, in het geval er een vaste prijsafspraak is gemaakt, deze vaste prijs te vermeerderen met een opslag welke 25% van het uurtarief of van de overeengekomen vaste prijs.
 
 
Retentierecht
Artikel 12
 
De opdrachtgever en de opdrachtnemer komen uitdrukkelijk overeen dat de opdrachtnemer bevoegd is afgifte van zaken op te schorten totdat de opdrachtgever aan zijn verplichting tot vergoeding van openstaande facturen, daaronder begrepen de daarover verschuldigde rente en kosten, alsmede aan zijn verplichting tot vergoeding van schade aan opdrachtnemer in het kader van de betrokken rechtsverhouding geleden heeft voldaan, dan wel daarvoor een in het bancair verkeer bekende zekerheid heeft gesteld bijv. een bankgarantie.
 
Algemene bepalingen van financiële aard
Artikel 13
 
1. Tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever wordt een schriftelijke opdracht- overeenkomst overeengekomen met een vast tarief gebaseerd op de algemeen geldende normale kantooruren. Indien partijen een mondelinge opdracht overeenkomen wordt het tarief vastgesteld aan de hand van een standaard uurtarief dat is gebaseerd op de algemeen geldende normale kantooruren.
 
2. De opdrachtnemer is gerechtigd haar vaste opdrachtovereenkomsten aan te passen indien door de opdrachtgever wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht worden aangebracht, dan wel indien de opdrachtgever voorafgaand aan de overeenkomst een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven ten aanzien van de uit te voeren werkzaamheden of hoeveelheid uit te voeren werkzaamheden.
 
3. Indien de opdrachtnemer meerwerk dient te verrichten als gevolg van extra werkzaamheden op verzoek van de opdrachtgever, dan wel als gevolg van onjuiste of onvolledige aanlevering
van gegevens van de opdrachtgever zal dit extra in rekening worden gebracht naar het standaard uurtarief.
 
4. Indien de overeenkomst, nadat deze tot stand is gekomen, door de opdrachtgever wordt omgezet in een spoedeisende opdracht dan is de opdrachtnemer gehouden, indien deze werkzaamheden buiten de normaal geldende kantooruren zullen moeten worden uitgevoerd, dit ter beoordeling van de opdrachtnemer, een toeslag in rekening te brengen welke minimaal 25% bedraagt van het standaard geldende uurtarief of overeengekomen vaste bedrag.
 
5. Indien een spoedeisend karakter wordt opgeroepen door vertragingen welke een oorsprong vinden bij de opdrachtnemer dan is de opdrachtnemer niet gerechtigd een meerprijs in rekening te brengen. De opdrachtgever kan evenwel geen aanspraak maken op een
korting.
 
6. De opdrachtnemer doet van tevoren een opgave van de geschatte kosten voor de door haar en/of haar medewerkster te verrichte werkzaamheden, hetzij ten behoeve van een bepaalde opdracht, hetzij per kalenderjaar c.q. boekjaar. Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend en de opdrachtnemer behoudt het recht op aanpassingen van de geschatte kosten.
 
Facturatie
Artikel 14
 
Tenzij anders is overeengekomen moet het factuur tegen het standaard uurtarief zodanig gespecificeerd zijn, dat de opdrachtgever voldoende zicht heeft op de samenstelling van de componenten die gezamenlijk het factuurbedrag vormen. Het factuur van een (deel)termijn op basis van een opdrachtovereenkomst wordt niet nader gespecificeerd.
 
Reclamering
Artikel 15
 
1. De reclames dienen, schriftelijk en binnen 30 dagen na iedere levering of – indien het gebrek of gebreken betreft, dat of die nadien is of zijn geconstateerd – binnen 30 dagen na zodanige constatering bij de opdrachtnemer te zijn ingediend. De reclame zal een gemotiveerde omschrijving van de klacht c.q. geconstateerde gebreken omvatten.
 
2. De opdrachtnemer deelt de opdrachtgever binnen veertien dagen na datum van ontvangst van de schriftelijke klacht mede of en, in bevestigend geval, op welke wijze aan de reclame wordt tegemoet gekomen.
 
3. Indien beide partijen niet binnen twee maanden na ontvangst van de reclame tot een oplossing zijn gekomen, dan zijn beide partijen binnen één maand na het verstrijken van de hiervoor genoemde termijn van twee maanden het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie.
 
4. Reclames inzake door de opdrachtnemer verrichte leveringen en/of verrichte diensten/verrichtingen en de daartoe verrichte arbeid geven de opdrachtgever uitdrukkelijk niet de bevoegdheid de verplichting tot betaling van openstaande facturen op te schorten.
 
5. Reclames inzake de door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever verzonden facturen dienen te geschieden binnen twee weken na het factuurdatum. Ieder recht van reclame van facturen vervalt door overschrijding van de in dit lid genoemde termijn, tenzij de opdrachtgever op grond van door hem te stellen en te bewijzen overmacht niet binnen bedoelde termijn kennis heeft kunnen nemen van de inhoud van het factuur. In dat geval gaat de termijn in op de dag der kennisneming.
 
Intellectueel eigendom
Artikel 16
 
Alle rechten van intellectuele aard met betrekking tot van de opdrachtnemer afkomstige, ter beschikking gestelde of door haar gebruikte softwareprogramma’s, werkwijzen, onderzoeksmethoden, rapporten etc. worden en blijven, zowel tijdens als na uitvoering van de opdracht, uitdrukkelijk en uitsluitend eigendom van de opdrachtnemer. Uitoefening van deze rechten is zowel tijdens als na de uitvoering van de opdracht uitsluitend en nadrukkelijk aan de opdrachtnemer voorbehouden.
 
Betaling
Artikel 17
 
1. Het factuur dient binnen 14 dagen na dagtekening van het factuur te worden voldaan.
 
2. Na het verstrijken van de onder lid a genoemde termijn ontvangt de opdrachtgever een herinneringsverzoek tot betaling in de vorm van een emailbericht met het kopie factuur als bijlage.
 
3. Blijft naar aanleiding van het herinneringsverzoek een (deel) betaling of een zekerheidstelling uit, dan is de opdrachtnemer gerechtigd schriftelijk per aangetekende brief of per emailbericht met ontvangstbevestiging de opdrachtovereenkomst te ontbinden. De opdrachtnemer behoudt zich onverminderd van het recht op betaling van reeds geleverde en de nog resterende termijnen van de opdrachtovereenkomst.
 
4. Bij het uitblijven van betaling van het factuur is de opdrachtgever aan de opdrachtnemer alle in redelijkheid gemaakte kosten om buiten rechte betaling van het factuur te verkrijgen verschuldigd. Indien de opdrachtnemer derden inschakelt voor de gerechtelijke dan wel buitengerechtelijke werkzaamheden dan is de opdrachtgever alle kosten, die deze derden maakt direct dan wel indirect aan de opdrachtnemer verschuldigd.
 
5. Betalingen van de opdrachtgever aan de opdrachtnemer zullen uitsluitend in mindering worden gebracht op de openstaande bedragen van de opdrachtnemer en wel op de navolgende wijze. Allereerst zal iedere betaling in mindering worden gebracht op de verschuldigde incassokosten en rente, vervolgens zullen de bedragen in mindering worden gebracht op de oudste openstaande facturen van de opdrachtnemer.
 
Toepasselijk recht en geschillen
Artikel 18
 
1. Op alle (opdracht)overeenkomsten afgesloten onder deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
 
2. Alle geschillen, voortvloeiende uit of naar aanleiding van een met de opdrachtnemer afgesloten (opdracht) overeenkomst, zullen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie of de Arrondissementrechtbank Amsterdam.